.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تکلیف قلم به دستان، در چهل سالگی دفاع مقدس
به قلم : فاطمه گرجی نوسری - شهرستان سیمرغ
تکلیف قلم به دستان، در چهل سالگی دفاع مقدس

شمال نیوز / فاطمه گرجی نوسری - شهرستان سیمرغ : براساس باور بسیاری از متفکران معاصر، انقلاب اسلامی که در ۲۲ بهمن ۵۷ با رهبری عالمی مبرّز و مبارز به پیروزی رسید نقطه عطفی در تاریخ تشیع بود و این تحلیلی درست است، همانگونه که در تاریخ چهل و دو ساله این انقلاب، دفاع مقدس نیز یک نقطه عطف بزرگ و برجسته است و امروز در چهل سالگی دفاع مقدس، باید ارزیابی کنیم با این نقطه عطف چه کرده ایم؟!

 

جنگی که در وضعیت سست و شکننده کشور از منظر سیاسی و نظامی رخ داد و در شرایطی که نظام تازه تاسیس تنها چند ماه عمر داشت، چگونه برخلاف محاسبات دشمنان این اندازه به طول انجامید و در نهایت آنها به هیچ کدام از اهداف شوم خود نرسیدند؟!

 

نقش سازنده و پیامبر گونه  رهبری نظام و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله روح الله (ره)  در سال های جنگ تا چه اندازه در هدایت کلی مسیر جنگ موثر بود و این نقش به رهبری آیت الله خامنه ای حَفِظَهُ الله امروز و در جنگ های مدرن و پیچیده فرهنگی، اقتصادی و رسانه ای دشمنان علیه مردم، چگونه بوده است؟

 

 آیا در انتقال درست پیام دفاع مقدس و معرفی چهره مظلوم ملت در آن روزها به دنیا موفق بوده ایم؟
 چه اندازه از توان رسانه های مکتوب و مجازی به درستی برای دستیابی به این اهداف کمک گرفته ایم؟
نوجوانان و جوانان امروز تا چه اندازه، چهره های شاخص دوران دفاع مقدس را که در شمار سرداران شهید استان مازندران هستند، می شناسند؟

 

حقیقت این است که دوران دفاع مقدس، منبعی سرشار از مضمون است و ما را به خود می خواند تا از آن برای افزایش آگاهی جوانان امروز کمک بگیریم تا آنها نیز همانند جوانان دوران جنگ تحمیلی برای خود، مسئولیتی سیاسی و اجتماعی قائل باشند.

 

روز ۳۱ شهریور سال ۵۹ که ارتش زرهی عراق به فرماندهی صدام معدوم و به خواست استکبار جهانی و هم پیمانانش، از غرب و جنوب به کشوری که تازه آوارهای ۲۵۰۰ سال سلطنت را از تن خود می تکاند حمله کرد، بسیاری از جوانان از شهرهای دور و روستاهای خراسان و مازندران و گیلان لباس دفاع پوشیدند و تنها چند روز به سمت آموزش های نظامی رفتند تا بتوانند تفنگی در دست بگیرند و در مقابل دشمن متجاوز بایستند. اگر به سن و شغل و طبقه اجتماعی شهدای جنگ تحمیلی در همین استان مازندران نگاهی بیندازیم متوجه سه نکته می شویم ؛ نخست اینکه بخش اعظمی از شهدا، زیر ۳۰ سال سن داشتند، دوم اینکه محدود به طبقه اجتماعی و شغل خاصی نبودند و از کارگر، معلم و شاگرد مغازه تا دانشجوی پزشکی و مهندسی را شامل می شدند و سوم اینکه باوری عمیق به امام و ایمان قلبی و مذهبی داشتند. همین امر نشان دهنده اوج همبستگی ملی در مواجهه با دشمن بود و امکان پیروزی دشمن را به امری ممتنع تبدیل کرد و جنگی که به زعم صدام معدوم قرار بود طی یک هفته با فتح سردار قادسیه به پایان برسد، ۸ سال به طول انجامید و در نهایت با خواری و متجاوز معرفی کردن بعثیان پایان یافت.

 

امروز چهل سال از شروع جنگ تحمیلی و ۳۲ سال از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، سپری شد اما آیا ملت بزرگ ایران در صلح و آرامش بود؟ قطعاً خیر. چون جنگ و جهاد در جبهه های دیگر و توسط دشمنان دیگر به رهبری استکبار جهانی ادامه داشته از حوزه های فرهنگی و جنگ نرم تا جنگ در فضای دیپلماتیک و اخیرا نیز جنگ اقتصادی و علمی و ترور دانشمندان حوزه های دانش هسته ای و موشکی، چون جنگ بین حق و باطل جنگ و جدالی دائمی تا ظهور منجی بزرگ عالم بشریت و مقتدای معصوم شیعه است و به همین دلیل است که گفته اند، "هر روز عاشورا و هر سرزمین کربلاست".

 

امروز رسالت ما در این حوزه به عنوان کسانی که خاطراتی از حضور آگاهانه و عاشقانه جوانان در دفاع مقدس را در دفتر ذهن خود داریم، برای جوانانی که آن روزها را ندیده اند، چیست؟ قطعاً رسالت بزرگ همه ما انتقال فرهنگ مسئولیت پذیری بسیجیان آن روزها به شکلی هنرمندانه و منطقی به جوانان امروز است تا آنان نیز به مسئولیت تاریخی که در قبال وطن خود دارند، در این سلسله جنگ های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

 

اگر ما این فرایند انتقال را به درستی انجام دهیم بی تردید می توانیم همان انسجام ملی و بسیج توده هایی که در سال ۵۹ رقم خورد را محقق کنیم تا دشمن را در این جبهه های جنگ جدید نیز زمینگیر سازیم.

 

در این انتقال، معرفی شهدا و فرهنگ شهادت، نقل خاطرات جانبازان و رزمندگانی که هنوز در میان ما هستند اما گرد پیری بر سر و صورت آنان نشسته است و رصد مکر دشمنان در شرایط مختلف و تبیین این مکر برای جوانان، دانشجویان و حتی دانش آموزان نقشی محوری دارد.

 

نکته آخر اینکه انجام این کار در فضاهای مجازی که دشمن حساب ویژه ای بر روی آن باز کرده است، باید در اولویت باشد چون امروز بخش قابل توجهی از شهروندان به ویژه جوانان، ساعات زیادی را در فضای مجازی می گذرانند و ما باید بیش و پیش از دشمن، خوراک تبلیغاتی برای آنان فراهم کنیم تا در مواجهه با تبلیغات ناسالم دشمن، بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 7.191 seconds.